You are using an outdated browser. For a faster, safer browsing experience, upgrade for free today.

31.03.2020 VYBERATEĽNÁ BATÉRIA („be“)

Tento krát si povieme niečo viac o batériách, ktoré výrobca označuje  pojmom „be“. Dodáva tak samotnej existencii batérie a jej životnosti osobitný význam. Na patentovanú technológiu tak môže byť právom hrdý.

Asi najväčším lákadlom a inovatívnym riešenín celého skútra je snímateľná (lítium-iónová) batéria (5.6KWh) s dojazdom až 127km (podľa štýlu jazdy a zaťaženia). 

Ak ste obyvateľom paneláku, s veľkou pravdepodobnosťou nebudete mať možnosť dotiahnuť si kábel ku skútru a dobiť si ho v garáži. Preto sa vývojári pohrali s myšlienkou plne snímateľnej batérie, ktorú si jednoducho na kolieskach - pomocou rukoväte odveziete domov. Z batérie sa tak stane zaujímavý dizajnový doplnok domácnosti alebo vašej kancelárie.

Súhlasíme, že 40kg nie je málo, no niečo musí tých 100km/h poháňať. Navyše ich nenesiete v rukách, ale na kolieskach, máte teda pocit, že ťaháte väčší kufor.

Je veľmi dôležité dodržiavať teplotné limity pre správnu prevádzku vozidla. Ak je teplota príliš nízka, batéria využije interný ohrievač a prioritne použije energiu na zahriatie batérie. Preto je dobré skladovať batériu aspoň čiastočne nabitú.

Batéria „be“ dokáže plnohodnotne poháňať aj iné domáce spotrebiče ako elektrickú platňu, menšiu chladničku, TV, PC a podobne. Stačí k nej napojiť menič napätia a rázom sa stane z batérie alternatívny zdroj energie pre vašu chalupu.

Samozejme, batéria vydrží nejaké nabíjacie cykly a záleží aj od toho, ako ju samotný užívateľ používa a stará sa o ňu. Je nutné ju pravidelne dobíjať aj v období, keď je uložená na „zimný spánok“ v garáži. Zvyčajne po niekoľkých rokoch klesá jej efektivita a dojazd. Ak sa rozhodnete, že chcete batériu vymeniť, to nie je automaticky  dôvodom sa batérie zbaviť. V zahraničí sa takéto batérie skupujú a vytvárajú bloky napojené napríklad na solárne kolektory. Štúdie však hovoria, že u rozvozcov menšieho tovaru po prejazdení 40.000km je kapacita batérie pri 80 km denne stále okolo 97%. Vývoj batérii nezaostáva, takže batérie sa stávajú efektívnejšie a ich výdrž zase o čosi dlhšia.